Най-добрите натурални добавки за оптимизиране на имунната система

Написано от Веселин Добрев 03.12.20 0 Коментари Интересно,

Имунната система е сложна система, която помага да се предпази тялото от вредни вируси, бактерии, паразити и гъбички.

Разделена на типове - вродени и адаптивни - тази сложна система трябва постоянно да прави разлика между приятелски и недружелюбни грешки.

Вродената имунна система има много функции. Една от основните му задачи е да изпраща имунни клетки в зоните на възприемани или действителни заплахи в тялото, за да се предотврати влошаването на инфекцията. 

Клетките от вродената имунна система, които са първата линия на защита, включват следното: базофили, дендритни клетки, еозинофили, макрофаги, мастоцити, неутрофили и естествени клетки убийци.
Адаптивната имунна система е известна още като придобита имунна система. Клетките на адаптивната имунна система включват В клетки и Т клетки.

Здравословната диета, адекватният сън, редовните физически упражнения и намаляването на стреса са важен избор на начин на живот, който можем да направим, за да поддържаме функционирането на имунната си система на по-високи нива. Никое лекарство или добавка не може да замени избора на здравословен начин на живот.

Има обаче доказателства, че някои добавки, витамини, билки и адаптогени могат да осигурят допълнителен тласък за онези, които се надяват да оптимизират здравето си на имунната система, когато изборът на начин на живот не е достатъчен.

NAC (N-ACETYL CYSTEINE)

N-ACETYL CYSTEINE (NAC) е предшественик на глутатиона и мощен антиоксидант. Той е производно на естествената аминокиселина, Л-цистеин. Глутатионът присъства при хора, животни, растения и гъбички. Той помага да се предпазят клетките от окислително увреждане и може да помогне за защита на имунитета. Проучвания показват, че по-високите нива на глутатион в кръвта са свързани с намален риск от заболявания и инфекции, особено при възрастни хора.

Изследвания също показват, че глутатионът е от решаващо значение за запазването на нашите бели кръвни клетки или лимфоцити, добре оборудвани за борба с инфекциите. Проучване от 2011 г. показва, че следните състояния са свързани с по-ниски кръвни нива на глутатион. Следователно по-високите нива в кръвта могат да помогнат за предпазване от инфекция, ако има такава.

  • Остра белодробна травма / синдром на остър респираторен дистрес
  • Хроничен бронхит
  • Хронична обструктивна белодробна болест
  • Различни бактериални и вирусни инфекции

Цинк

Поред проучвания почти 45% от американците имат недостиг на цинк, който играе съществена роля в над 300 биохимични реакции в организма, в диетата си. В световен мащаб над 15% от хората са с недостиг на цинк.
С напредването на възрастта усвояването на важни минерали като цинк може да бъде нарушено. Освен това лошата консумация на храни, съдържащи цинк, или рутинното поглъщане на алкохол също може да доведе до хронично ниски нива на цинк. Дефицитът на цинк е свързан с повишен риск от инфекция и автоимунни състояния.

Проучване от 2016 г. демонстрира важната роля на цинка в подпомагането на комуникацията между клетките на имунната система. Освен това, проучване от 2017 г. демонстрира важната роля на цинка в поддържането както на вродената, така и на адаптивната имунна система.

Витамин C

Витамин С, известен също като аскорбинова киселина или аскорбат, е един от най-изследваните витамини през последните 50 години. Изследванията показват, че витамин С помага за насърчаване на силна имунна система, наред с много други предимства.
Според проучване от 2019 г. човек с дефицит на витамин С ще има нарушен имунен отговор. Препоръчителна доза за повечето: 500 до 2000 mg на ден.

Рейши гъби

Гъбата рейши (ganoderma lucidum и lingzhi) е гъба, използвана в източната медицина. Обикновено расте на горещи и влажни места в Азия. Гъбите могат да се консумират като храна, прах или под формата на добавки и се смята, че имат имуностимулиращи ползи.

Проучване от 2008 г. показа, че гъбите също могат да помогнат на функцията на Т-клетките. И накрая, проучване от 2019 г. в Scientific Reports демонстрира, че активната съставка в гъбите рейши има антивирусна активност. 

Омега-3 мастни киселини

Омега-3 мастните киселини, известни също като полиненаситени мастни киселини, играят важна роля за човешкото здраве. Състоят се предимно от ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA), и се смята, че имат многобройни ползи за цялостното здраве, включително оптимизиране на имунната система.

Проучване от 2014 г. в Nutrition Journal показа, че по-голямата част от хората не консумират достатъчно диетични мастни киселини. Това е жалко, тъй като други изследвания показват техните ползи за имунната система.

Омега-3 мастните киселини могат да бъдат намерени в различни хранителни източници, които включват риба (скумрията, треската и сьомгата са сред най-богатите), орехите, семената от чиа, ленените семена, конопените семена, авокадото. 

Пробиотици

Пробиотиците са полезни бактерии, които могат да помогнат не само за здравето на червата, но и за цялостното здраве и благосъстояние. 80% от имунната ни система е в червата, което обяснява защо полезните бактерии могат да ни помогнат да се поддържаме добре. Трябва да се има предвид консумацията на култивирани храни като кисело мляко, кефир, комбуча. Когато не е достатъчно, пробиотичните добавки са полезни.

Женшен

Panax женшенът се приема за редица медицински състояния. Произходът на това растение е в Корея и оттогава се използва повече от 2000 години. Отглеждан също в райони на Китай и Сибир, женшенът panax е уникален - той не трябва да се смесва с други известни женшени, като американски или сибирски женшен. Panax женшенът се нарича още корейски женшен, китайски женшен или азиатски женшен. Активните съставки в женшен Panax са известни като гинзенозиди.

Според проучване от 2020 г. в Journal of Ginseng Research, женшенът намалява нивата на цитокини, причиняващи възпаление от дихателни клетки и макрофаги. Освен това учените заключават: „Повечето клинични проучвания разкриват, че женшенът в различни дози е безопасен и ефективен метод за сезонна профилактика, облекчаване на симптомите и намаляване на риска и продължителността на настинките и грипа.“ 

Ехинацея

Echinacea purpurea е многогодишна билка, която се използва от почти 2000 години, като произходът й се проследява от коренното население на Северна Америка. Известно е, че има мощни антиоксидантни свойства, билката ехинацея е била използвана в историята за лечение на респираторни инфекции, инфекции на урината и кожни инфекции. Доказано е, че билката е безопасна за дългосрочно приемане както за деца, така и за възрастни.
Проучване от 2015 г. показва, че няма полза от предотвратяването на настинка, но че употребата на ехинацея може да съкрати продължителността на обикновената настинка, което предполага, че помага на имунната система да се бори със съществуваща инфекция. Ехинацеята често се консумира като чай, добавка или като екстракт

Витамин D

Все по-голям става  процента на пациентите с дефицит на витамин D. Честотата е по-висока при по-малко слънчев климат. През студените месеци този дефицит е още по-често срещан.

Витамин D играе важна роля в регулирането на вродената и адаптивна имунна система и реакцията им към патогени
Витамин D също има антивирусни функции. Проучване от 2019 г. в International Journal of Environmental Research and Public Health заключава, че тези с по-високи нива на витамин D в кръвта са с по-нисък риск от инфекции на горните дихателни пътища в сравнение с тези с по-ниски нива на витамин D в кръвта.

Остави своето съобщение